Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

26 January 2011

PRK: Terasakah Anda?

Assalamualaikum & salam mahasiswa,

Lumrah kepimpinan sentiasa berubah dan bertukar ganti, namun prinsip yang diperjuangkan adalah sama, menegakkan Islam agama agung di sisi Allah. Tenure kepimpinan SRC atau Majlis Perwakilan Pelajar UIAM melabuhkan tirai kepimpinannya pada Annual Grand Meeting, 24 Januari yang lepas. Kepimpinan baru akan menggantikan untuk terus membawa suara mahasiswam perjuangkan hak mahasiswa sebagai badan persatuan yang terbesar di Taman Ilmu dan Budi ini.

Namun, mahasiswa UIAM masih lagi bergelumang dengan aktiviti seharian tanpa cakna dan mengambil berat tentang isu-isu dan program yang berlaku di sekeliling mereka. Sensitiviti mahasiswa sebagai golongan terpelajar tidak dimainkan sebaiknya. Mahasiswa yang akan mengemudi pemerintahan negara pada masa akan datang tidak seharusnya menumpukan kepada pelajaran semata-mata. Nilai tambah yang lain juga perlu dilengkapkan dalam diri mahasiswa sebelum beralih ke medan pekerjaan dan sebagainya.

Pilihanraya kampus yang bakal berlaku tidak lama lagi tatkala SRC menamatkan kepimpinan mereka sudah mula dirasai bagi mereka yang mengambil tahu akan perkara tersebut. Tetapi, masih ada lagi yang mengambil sikap berkecuali dan melihat dari jauh sahaja tanpa memikirkan kepentingan untuk turut serta. Medan kampus adalah medan latihan dan pengumpulan sebanyak mungkin pengalaman yang boleh diguna apabila tamat belajar nanti. Pilihanraya kampus adalah latihan terbaik untuk keterlibatan mahasiswa dalam politik sebenar dunia realiti nanti. Pemilihan kepimpinan yang terbaik adalah tanggungjawab semua mahasiswa dalam konteks pilihanraya kampus. Peratusan mahasiswa yang turun mengundi pada pilihanraya yang lepas amat mengecewakan dan membuktikan mahasiswa masih belum maju dan berada di takuk yang lama lagi.

Wahai mahasiswa, bangkitlah dari mimpi yang panjang. Pelbagai tanggungjawab dan permasalahan di hadapan menuntut mahasiswa turun padang untuk mengendalikannya dengan ilmu dan kepimpinan yang ada pada mahasiswa. Jangan biarkan masa depan kita ditentukan oleh orang yang tidak patut . Laksanakan tanggungjawab anda dengan mengambil bahagian untuk turun mengundi pada pilihanraya kampus akan datang. Ambillah peluang yang terbentang di hadapan kita ini untuk menggilap potensi dan memajukan diri kita setapak lagi ke hadapan.

Norhapishah Bt Brahan
Institute of Education, UIAM

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: