Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

22 January 2011

Pelihara Konsep Islamisasi UIAM

Assalamualaikum & salam mahasiswa,

Rentetan daripada isu panas yang berlaku di dalam UIAM beberapa hari yang lepas, gerakan mahasiswa Islam di UIAM bertindak responsif dengan menganjurkan satu rapat umum khas untuk menerangkan tentang konsep Islamisasi di UIAM.

Rapat umum khas yang diadakan sejurus selepas solat Jumaat ini dihadiri oleh mahasiswa-mahasiswa dan staf-staf UIAM yang solat di masjid tersebut. Ma'ruf Club yang diwakili oleh saudara Mohd Arubi Ismail menjelaskan UIAM wajib dijaga oleh seluruh warga kampus agar suasana Islam tidak dicemari. Beliau menyeru hadirin yang ada untuk hidupkan agama dalam kehidupan harian.

Konsep 'amar ma'ruf nahi munkar' juga mestilah diaplikasikan oleh segenap warga kampus khususnya yang memahami permasalahan agama sebagai tindakan yang efektif. Hal ini dijelaskan bagi menunjukkan respon yang tegas bahawa tarian poco-poco yang berlaku secara tidak sengaja di Stadium Sayyidina Hamzah baru-baru ini tidak boleh dipandang enteng. Tiada kompromi dalam permasalahan asas.

Turut bersama-sama bersuara adalah saudara Abdul Muhaimin Misran dari Journalism Club. Beliau menegaskan kepada seluruh warga kampus supaya cakna dan tahu apa yang berlaku di sekitar kampus. Mahasiswa tidak sepatutnya menjadi kaku, pusingan hidupnya hanya sekitar kelas dan bilik.

Mahasiswa UIAM juga diseru untuk bersama-sama dalam merealisasikan misi UIAM khususnya mengislamisasikan kampus. Penjelasan konsep Islamisasi di UIAM mestilah diadakan berterusan bagi memastikan kampus dan warganya berada dalam keadaan damai dan harmoni.

Di peringkat gerakan mahasiswa Islam UIAM, kami sangat berharap agar pihak pentadbiran memandang serius dan bertegas dalam isu akhlak, personaliti dan identiti mahasiswa Islam suapaya tidak mencemarkan imej UIAM sebagai akademi pengajian Islam terbesar di Malaysia.

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: