Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

11 February 2011

PRK UIA: ‘Public Speaking’ Berjalan Lancar

Assalamualaikum & salam mahasiswa,

GOMBAK, 11 Feb: Lebih 100 bakal calon Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Islam Antarabangsa (MPP UIA) menghadiri proses public speaking, semalam untuk melayakkan mereka menghantar borang penamaan calon dalam pilihan raya kampus (PRK) yang dijadualkan pada 16 Februari 2010.

Suasana demokrasi kelihatan apabila tiada halangan daripada pihak pentadbiran kepada mahasiswa-mahasiswa yang ingin bertanding dalam PRK yang akan datang.

Calon-calon yang datang dengan lantang menyatakan pendapat mereka mengenai isu terkini Malaysia di pentas speaking corner yang disediakan oleh pihak pengurusan PRK UIA.

Proses public speaking merupakan saringan pertama untuk melayakkan mahasiswa yang ingin bertanding dan menghantar borang penamaan calon disamping syarat-syarat lain yang ditetapkan oleh pihak pengurusan PRK UIA.

Tarikh membuang undi PRK kali ini akan berlangsung pada 22 Februari (Selasa) yang melibatkan semua mahasiswa UIA peringkat ijazah pertama termasuk mahasiswa antarabangsa yang akan mengundi untuk calon antarabangsa.

Namun, apa yang dikesali, tempoh berkempen pada tahun ini selama 5 hari termasuk hujung minggu tidak memadai kepada calon-calon kerana durasi yang pendek menyukarkan mereka berkempen menyatakan manifesto masing-masing.

Mahasiswa UIA berharapa agar pihak pengurusan PRK UIA memanjangkan tempoh berkempen untuk memberi laluan dan peluang kepada semua calon untuk berkempen habis-habisan sebelum hari keluar undi.

Hal ini penting untuk membuka ruang demokrasi terhadapa mahasiswa lebih luas untuk mengetahui calon-calon yang bertanding.

Rekod pengundi tahun lepas amat mengecewakan apabila hanya 48% mahasiswa UIA sahaja yang keluar mengundi dek kerana tempoh mengundi yang singkat menyukarkan mahasiswa UIA mengetahui calon-calon yang bertanding.

Sumber : HarakahDaily.Net

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

1 comments:

AP said...

Hanya lebih kurang 35 bakal calon yang hadir bukan 100 spt yg dinyatakan dlm harakah. Menipu jer keje.
Tahun lepas UIAM pengundi turn hampr 68% bukan 48%. Mgkin anda xdapat fakta, so jgn buat fitnah. Tak tahu jgn buat anggapan jer...