Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

26 January 2010

Sudut Pidato Tidak Efektif , Pro-Aspirasi Bertapak Di 2 IPT

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,


The Malaysian Insider


KUALA LUMPUR, Jan 26 — Pilihan raya kampus universiti awam Khamis ini, melibatkan lapan pusat pengajian tinggi, menyaksikan kempen meraih undi turut melibatkan Sudut Pidato, julung kali diperkenalkan semula selepas tiga dekad diharamkan.


Kemudahan Sudut Pidato dilihat sebagai “trend baru” untuk mahasiswa mengemukakan pendirian mereka dalam kempen pilihan raya kali.


Bagaimanapun ada pelajar yang mendakwa ia tidak begitu berkesan dari segi masa dan lokasi kedudukan Sudut Pidato.


Mereka lebih berminat untuk menemui pengundi kalangan pelajar secara bersemuka daripada bergantung penuh terhadap kemudahan Sudut Pidato.


“Bagi kami di UKM, sudut pidato tidak efektif, contohnya di UKM ia terletak di kawasan belakang perpustakaan... jadi ia bukan kawasan strategi untuk berkempen.


“Jadi, tumpuan kami ialah kafe dan ruang legar fakulti seperti dulu,” katanya.


Malah ada calon yang bertanding merungut masa yang diberikan lima hingga 10 minit tidak mencukupi untuk mengemukakan pendirian sebagai calon yang bertanding.


Di samping itu, ada pelajar yang mendakwa wujudnya usaha sabotaj calon dari kumpulan tertentu daripada menggunakan Sudut Pidato.


Pada awalnya ramai yang teruja apabila Sudut Pidato diwujudkan semula di universiti.


Aktiviti yang telah diharamkan kira-kira tiga dekad lalu melalui Akta Universiti Kolej Universiti 1971 buat julung kali diwujudkan semula di UKM dua minggu lalu.


Ia dilancarkan oleh Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin.


Pengerusi kumpulan Pro-Mahasiswa Shahfie Hashim mengakui bagi sebahagian besar pelajar Sudut Pidato adalah sesuatu yang baru.


“Bagaimanapun UM sudah menggunakan Sudut Pidato untuk calon pilihan raya berkempen sejak tahun lalu... oleh itu bukan sesuatu yang baru bagi kami di UM.


“Namun kami berpendapat bahawa Sudut Pidato ini kalau melibatkan ramai, khalayak yang ramai memang menarik,” kata Shafie ketika dihubungi The Malaysian Insider.


Kira-kira 80,000 pelajar melibatkan lapan universiti awam akan mengundi pada pilihan raya kampus serentak Khamis ini, satu keadaan yang agak berlainan berbanding sesi pengajian lalu.


Pusat pengajian terbabit ialah UM, UKM, Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Universiti Malaysia Pahang, Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Putra Malaysia (UPM) serta Universiti Malaysia Kelantan.


Perkembangan itu dijangka memberi impak ke atas keputusan pemilihan kali ini.


Setakat penamaaan calon semalam, kumpulan Pro-Aspirasi telah menang di USM dan UPSI.


Di UPSI, kumpulan Pro-Mahasiswa hanya bertanding di lapan daripada 25 kerusi manakala di USM pula pihaknya hanya meletakkan empat daripada 26 kerusi MPP.


Ia dilihat sebagai laluan mudah kepada kumpulan Pro-Aspirasi.


Dengan perkembangan setakat semalam, kumpulan Pro-Mahasiswa telah menguasai tiga IPTA termasuk Kolej Universiti Sains Islam Selangor manakala dua memihak kepada kumpulan Pro-Aspirasi.


Di UKM, kumpulan Pro-Mahasiswa dan Pro-Aspirasi bertanding di kesemua 35 kerusi MPP manakala di UPM, kumpulan Pro-Mahasiswa bertarung di 33 daripada 48 kerusi.


Bagaimanapun ia telah memenangi satu kerusi tanpa pertandingan di UKM berbanding empat pada sesi pengajian lalu.


Kumpulan Pro-Mahasiwa bertanding di 33 daripada 41 kerusi MPPUM dan di UTM pula ia bertarung di 37 daripada 46 kerusi dipertandingkan.


Sumber : The Malaysian Insider


DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: