Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

26 November 2009

Respon Mahasiswa Terhadap BTN

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,

Berita tentang Biro Tata Negara masih hangat diperkatakan . Apakah BTN ada faedahnya ? Atau hanya mengkucar-kacir lagi keadaan ? Pelbagai respon dapat kita analisa daripada suara-suara siswa yang lantang bersuara . Antara yang memberi respo tentan BTN adalah saudara Hafizan UKM , Hasbie Muda UM dan saudari Maisya Ismaon .

Saudara Hafizan berkata :

Saya setuju dengan BTN sekiranya segala gerak kerja dilakukan adalah berpandukan landasan syariat yang sebenar. Didiklah semangat perpaduan kepada sesiapa sahaja seperti yang diajar oleh baginda Nabi saw. Malah semua aktiviti yang bercampur antara kaum adam dan hawa mestilah dijaga adab tertibnya sesuai dengan situasi dan kondisi mahasiswa. Jangan perbudakkan kami dan yang paling penting, hormatilah orang di sekeliling anda jika anda ingin dihormati.
Manakala saudara Hasbie pula mempersoalkan tentang fungsi BTN sebenar :

Pada tahun 1981, selaras dengan keputusan Kerajaan, fungsi BTN telah diperluaskan untuk memupuk semangat patriotisme dan cintakan negara serta meningkatkan semangat keIslaman di kalangan semua lapisan masyarakat termasuk belia, pelajar, kakitangan kerajaan dan sektor swasta.
Saudari Maisya menceritakan pengalamannya dalam program BTN yang terlalu membawa agenda politik UMNO-BN :

Video penghinaan terhadap Islam dipaparkan untuk kami. Kelihatan siswa siswi begitu khusyuk menonton betapa Islam dipijak dan dihina di akhir zaman ini, pada mulanya. Tetapi, lama-kelamaan lain pula yang dipaparkan. Disebalik slide penghinaan terhadap Islam, terdapatnya slide keterangan Tok Guru Nik Aziz, diselang-selikan. Eh, ape kebendenye ni?? Terus menonton, makin menjadi-jadi. Kelantan diburuk-burukkan. Tiba-tiba seorang muslimin bangun menentang selaku Penghulu, "Ustaz! Ape tujuan ustaz tunjuk kami video ni? Banyak lagi kesalahan UMNO dan Barisan Nasional buat..." Terus bangkit dan meninggalkan dewan, diikuti beberapa orang sahabat.

Jadi , sebagai mahasiswa kita seharusnya dapat menilai apa yang baik dan tidak untuk kepentingan sejagat . Mahasiswa tidak boleh sekadar menerima bulat-bulat daripada mana-mana pihak tetapi perlu ada pendirian yang tetap untuk melalui peringkat-peringkat kematangan .

Wallahua'lam .

PRO-M FOR ALL

0 comments: