Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

24 November 2009

Berhentilah memenjara mahasiswa!

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,






Oleh : Mohd Aizat Bin Mohd Salleh

Universiti adalah satu institusi yang sepatutnya menjadi medan berkumpulnya sekelian manusia yang mahukan satu perkara yang baru, belajar dan bebas berfikir, merencana, mengkritik dan mengeluarkan idea.

Seharusnya, universiti bukanlah tempat untuk menjalankan sistem semata, bahkan lebih dari sebagai pusat yang melahirkan sistem-sistem lain yang baru, hasil daripada proses kajian dan observasi.


Namun, amat malang seandainya di ruang yang seulung universiti ini, dihuni oleh golongan yang ‘bukan ahlinya’.


Kemelesetan aktivisme mahasiswa


Lebih malang lagi, ada sesetengah sistem itu lagi menampakkan dan menggambarkan bahawa makin terkebelakangnya kredibiliti sebuah ‘gedung ilmu’ dan idea.


Misalannya, dalam aspek kegiatan pelajar seumpama berpersatuan, mengendalikan program, hatta forum-forum, ceramah dan siri-siri wacana keilmuan, mahasiswa teruk ‘disondol’ oleh akta dan statut yang menyekat.


Dalam kes yang berlaku di Universiti Malaya baru-baru ini, di mana seramai lapan mahasiswa aktivis persatuan telah didakwa dan dikenakan prosiding case kerana menjemput ahli politik di dalam program anjuran persatuan mereka. Atas alasan salah di sisi undang-undang universiti menjemput ‘orang luar’ selain daripada pegawai universiti sahaja.


Sangat kelakar mendengarnya!


Bukan itu sahaja, saya sendiri sudah lama tidak ‘beriman’ dengan sistem sebegini.


Cuba anda bayangkan, sebuah persatuan yang menaungi mahasiswa-mahasiswi, tetapi diletakkan penasihat dari pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP), yang kita pun tidak tahu mereka ini pernah masuk universiti atau tidak dahulu. Hatta mungkin SPM pun tidak lepas! Bagaimana mahu menasihat mahasiswa?


Bagaimana mahasiswa yang lahir?


Seorang tokoh gerakan pernah menyebut: “Andai mahu melihat bagaimana masa depan sesebuah negara, lihatlah kepada generasi mudanya.”


Nah! Inilah mahasiswa kita sekarang. Tidak kemana, dan tidak kemana-mana! Tinggal lagi, kita masih ada satu kelompok yang masih tegar lantang menuntut hak-hak mahasiswa yang ditindas, sekalipun ditengah-tengah akta yang mendekam.


Nasihat saya, berhentilah dari menyekat mahasiswa. Biarkanlah mahasiswa itu lahir daripada idea dan pandangan mereka sendiri. Mengapa perlu ditakuti mahasiswa sebegini? Adakah hanya kerana tidak sehaluan fikrah dengan pentadbiran, lalu ditutup peluang dan ruang yang ada di universiti?

Jika beginilah, usah sebut untuk menjadi universiti APEX bertaraf antarabangsa, sedangkan sistem kita tidak ke arah itu.


..............................................................................................................................

Penulis merupakan Mahasiswa Pengajian Islam Syariah fiqh dan Usul. Sebagai Naib Presiden PMIUM 09/10 dan Exco Kepimpinan MPMUM 2009. Pengerusi Gerakan Mahasiswa Bantah E-Undi (BANTAH). Juga sebagai Wakil Fakulti Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (APIUM) 2009.

PRO-M FOR ALL

0 comments: