Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

23 March 2010

SRC Bukan Anjing Pentadbiran Universiti

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,

Majlis Perwakilan Pelajar UIAM (SRC) boleh dikategorikan sebagai anak buangan apabila hak mereka dinafikan oleh pihak pentadbiran kampus atau dengan ayat yang senang , SRC seolah-olah tidak diiktirafkan sebagai wakil mahasiswa . Menurut sumber yang sahih daripada pihak pejabat , terdapat satu cubaan menyamatarafkan status SRC dengan kelab-keab lain . SRC dilayan sama dengan Kuliyyah Based Society (KBS) dan kelab di bawah pantauan Censerve Team . Wajarkan hal sedemikian berlaku ?

Lebih meragukan , Kelab Wawasan dan Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) naungan UMNO mempunyai bilik operasi masing-masing yang berada sama tingkat dengan SRC walhal terdapat berbelas-belas kelab lain yang tidak mempunyai bilik operasi . Ada beberapa kelab lain yang berunsurkan community service terpaksa menumpang bilik operasi KBS yang lain . Sama-sama fikirkan .

Pelbagai langkah dilakukan untuk menghalang kemaraan gerakan mahasiswa di kampus , bajet yang diberikan kepada SRC jauh lebih sedikit berbanding kampus-kampus lain . Mengapa ? Adakah disebabkan wakil Pro-M yang memimpin ? Pernah anak emas pentadbiran , kumpulan Pro-Aspirasi memegang tampuk pemerintahan mahasiswa akibat daripada boikot yang dibuat Pro-M , mendapat bajet yang sangat banyak dan berlebihan . Sehingga pelbagai aktiviti yang dilakukan mencemari imej universiti Islam ini .

Pihak pentadbiran hari ini mengekalkan tradisi mereka seperti penyalahgunaan kuasa , ketidaktelusan dan campur tangan politik luar . Dengan beralasankan economic down turn , pihak pentadbiran terpaksa memotong operational budget sehingga 30% . Sangat mengekang mahasiswa .

Terlalu birokrasi proses yang perlu dilalui jika sumbangan luar yang mahasiswa perlu usahakan untuk menampung sesuatu program yang diluluskan dengan bajet yang tidak munasabah . Pihak pentadbiran perlu mempunyai formula khas dalam menentukan bajet antara SRC , KBS dan juga kelab-kelab di bawah Censerve .

Hak SRC perlu dikembalikan kerana mereka bukan dilantik oleh pihak pentadbiran tetapi oleh mahasiswa melalui demokrasi kampus . Perlu jelas , harus dibezakan antara entiti pentadbiran mahasiswa dan entiti pentadbiran universiti . SRC perlu diberi kuasa mutlak untuk membentuk corak pemerintahan mereka .

Sekali lagi ditekankan , SRC bukanlah satu organisasi berteraskan program-oriented tetapi objective-oriented iaitu kebajikan mahasiswa adalah teras utama . Setinggi harapan kepada pihak pentadbiran universiti supaya kembalikan hak SRC sebagai satu gagasan mahasiswa yang pro-aktif dalam membawa suara mahasiswa tanpa pengaruh dan cengkaman mana-mana pihak .

SRC bukanlah 'anjing' pentadbiran yang hanya mengikut kehendak pihak atasan yang dipengaruhi oleh politik luar yang goyah lagi lemah .


Pujangga Siswa

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: