Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

19 March 2010

Pro-Mahasiswa UIAM Berpihak Kepada Orang Asli

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,

Dalam kesibukan ahli-ahli politik yang saling bertengkar dan bergaduh antara satu sama lain , kebajikan rakyat diabaikan serta ditindas dan ditipu sewenang-wenangnya . Pro-Mahasiswa UIAM melihat hak orang asli yang mendakwa telah ditipu sebagai perkara yang besar .

Dalam himpunan orang asli yang menunjukkan protes dan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri Malaysia baru-baru ini , telah menghadirkan lebih 2000 orang asli di hadapan Pejabat Perdana Menteri , Putrajaya . Memorandum bantahan tersebut berjaya disampaikan oleh Presiden Persatuan Orang Asli Malaysia kepada Perdana Menteri melalui Pegawai Khasnya .

Dalam himpunan tersebut , antara kain rentang yang dibawa oleh orang asli berbunyi "Hak Kami Selaku Orang Asal Perlu Dihormati" , "Jangan Hapuskan Akta Kami" dan "Iktirafkan Wilayah Adat Kami" .

Sila lihat Malaysiakini dan Harakahdaily .

Pro-M juga agak kesal dengan seorang menteri yang memberi kenyataan bersifat menghina orang asli yang merhimpun di Putrajaya .

"Mereka datang bukan untuk protes tetapi untuk berjalan-jalan melawat Putrajaya dan kita juga bagi mereka makan-makan"

-Datuk Seri Syafie
Justeru , Pro-M UIAM mengambil keputusan untuk memihak kepada orang asli dalam isu ini . Diharapakan pihak kerajaan khususnya PM dan menteri yang bertanggungjawab memandang serius isu ini .

Mahasiswa Pencetus

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: