Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

07 March 2011

Kelambatan Pengesahan SRC Merencatkan Pergerakan

Assalamualaikum & salam mahasiswa,

Kehangatan pilihanraya kampus (PRK) untuk pemilihan SRC terus membeku. Suasana panas sepanjang kempen di kuliyyah-kuliyyah senyap membisu. Namun kedengaran suara mahasiswa dan mahasiswi yang bertanyakan di manakah wakil-wakil mahasiswa yang mereka undi pada 22 Februari yang lepas.

Persoalan ini hanya mampu dijawab oleh pihak pentadbiran. Kelambatan proses syura untuk membentuk kerajaan SRC sangat memalukan. Pihak pentadbiran yang tidak bersungguh-sungguh dalam menjayakan agenda mahasiswa sepatutnya tidak berlaku. Pemilihan pimpinan mahasiswa bukan lagi perkara kecil di pandangan mata masyarakat yang semakin terbuka hari ini.

Menurut jurucakap Pro-M (WUFI), Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor, rasional dan sebab perlu dipercepatkan proses syura tersebut berdasarkan mandat yang diberikan oleh mahasiswa. Pimpinan SRC bukan dilantik oleh pihak Universiti. Tambahan pula cuti semester semakin dekat, hal ini menyebabkan tempoh untuk berkhidmat pada semester ini sangat singkat dan mungkin tidak mampu melakukan sebarang aktiviti.

Selain itu juga, semenjak AGM SRC sesi yang lepas berlangsung maka masa penangguhan untuk menunggu kerajaan pimpinan SRC yang baru dibentuk sangat lama. Pejabat SRC yang pernah menjadi isu juga sudah lama tidak dibuka oleh mana-mana pihak. Walaupun SRC masih mampu untuk berperanan di peringkat kuliyyah masing-masing, namun keterbatasan dalam ruang pentadbiran sebagai pembawa suara mahasiswa sangat memberikan kesan yang besar.

Justeru, pihak Pro-Mahasiswa (WUFI) UIAM menegaskan supaya dipercepatkan proses syura serta terus disahkan oleh Rektor UIAM. Hal ini perlu disegerakan demi menjaga maslahah am. Agenda mahasiswa jangan sekali-kali dipandang rendah oleh pihak atasan. Rentak mahasiswa selari dengan keperluan mahasiswa.

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

1 comments:

AB said...

Done...
Waiting for Rector schedule for endorsement n Bai'ah Session.
Spokeperson,
Do considered the timeline and working barrier adjustment, to speak up is very nice, I do think you also could'nt do the same. By the way, who's working for SRC? The Puppet Exco or the the spokeperson?
Spokeperson...check ur BMI...