Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

27 September 2010

UKM4 : Mahasiswa Bukan Mesin Fotostat

Assalamualaikum dan salama mahasiswa,

Satu lagi hari bersejarah bagi mahasiswa pada Selasa,28 September 2010 apabila 4 mahasiswa UKM bakal dihadapkan ke mahkamah atas kesalahan menyalahi undang-undang Seksyen 15(5)(a) Akta Universiti dan Kolej Univeristi 1971(AUKU).

4 mahasiswa jurusan Sains Politik tersebut Hilman Idham, Ismail Aminuddin, Azlin Shafina Adzha, dan Wong King Chai ditahan polis pada 22 April lalu di pekan Rasa dan Ampang Pecah berhubung tuduhan menyokong parti politik semasa pilihan raya kecil Parlimen Hulu Selangor.

Menurut Presiden Ma'ruf Club, saudara Muhammad Zaki Sukery yang juga mahasiswa undang-undang UIAM tuduhan ini dilihat ada kepentingan lain untuk mematikan intelektual mahasiswa. Beliau berkata lagi ketika dihubungi wartawan Pro-M UIAM bahawa amat malang sekali ketika mana mereka ke Hulu Selangor untuk melakukan tinjauan akademik dituduh sedemikian rupa.

Beliau juga dengan keras menyatakan supaya jangan cuba membunuh intelektual mahasiswa kerana mahasiswa bukan mesin fotostat. Jika benar mahasiswa dicanangkan sebagai pemimpin negara pada masa hadapan, mengapa perlu menghalang aktiviti intelektual mereka.

Saudara Izzat Ghazali yang juga merupakan Exco Law Students' Society (LAWSOC) UIAM berkata mahasiswa sepatutnya berhak menetapkan aliran pemikiran mereka secara bebas dan sihat kerana mahasiswa merupakan pemimpina masa hadapan.

Beliau juga yang mewakili mahasiswa Kuliyyah Undang-undang Ahmad Ibrahim UIAM berharap supaya kehakiman berpihak kepada mahasiswa berdasarkan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan iaitu kebebasan untuk berpersatuan yang amat penting bagi menaikkan momentum kesedaran mahasiswa sebagai generasi reformasi dalam negara kita.

Justeru, Pro-Mahasiswa UIAM menyeru seluruh mahasiswa supaya dapat berhimpun di Mahkamah Jalan Duta esok bagi menyatakan sokongan terhadap 4 mahasiswa UKM dan menyatakan bantahan terhadap AUKU.

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: