Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Labels

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3

Recent Posts With Thumbnails v3


I made this widget at MyFlashFetish.com.

24 May 2010

UKM4: Apa Cerita?

Assalamualaikum & salam mahasiswa ,



Lebih kurang 9 tahun lalu, 7 orang mahasiswa telah ditahan ketika menyertai demonstrasi membantah kekejaman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Penangkapan mereka mendapat reaksi bantahan dari segenap golongan khususnya gerakan mahasiswa. Suasana ketika memang agak kecoh.

Dalam keghairahan masyarakat menentang regim Barisan Nasional yang patah sebelah kaki setelah dihentam Barisan Alternatif (kini Pakatan Rakyat) dalam Pilihan Raya ke-10 tahun 1999, mahasiswa mengambil inisiatif menubuhkan Gerakan Mahasiswa Menentang ISA (GMMI). GMMI ditubuh sebagai reaksi mahasiswa ke atas penangkapan 10 aktivis reformasi ketika itu[1]. Bagi menzahirkan penentangan ini, telah diadakan satu himpunan besaran di Masjid Negara. Seramai 500 mahasiswa megah berhimpun bagi mengutuk kekejaman ISA. Dan dalam himpunan inilah, 7 orang mahasiswa telah dicekup. Seperti dijangka, pihak universiti tanpa segan silu terus menggantung pengajian mereka[2].

Dan jika diingat kembali, dunia idealisme mahasiswa sangat bergolak dengan penggugatan secara terbuka kepada kebejatan parti pemerintah. Dan pemerintah, seperti biasa, bersikap keras terhadap mahasiswa.

Siapa akan lupa pada penangkapan saudara Fuad Ikhwan, Presiden MPP Universiti Malaya di bawah ISA kerana dituduh membakar Dewan Tunku Canselor? Siapa akan lupa pada pemecatan Presiden MPP Universiti Islam Antarabangsa, saudara Dasuki Wahab? ISA 7, seperti yang diceritakan tadi, siapa boleh lupa? Ini yang berlaku apabila mahasiswa bangkit menentang kebejatan regim Barisan Nasional.

Itu yang berlaku dulu. Yang terpahat kemas dalam tugu perjuangan mahasiswa. Sekarang pada tahun 2010, sekali lagi mahasiswa dihadap ke muka pengadilan. Di Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM 4 pelajar bakal didakwa di bawah Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) kerana “membawa dan memiliki CD, risalah berunsur sokongan atau simpati dengan atau bangkangan terhadap parti politik yang bertanding dalam pilihan raya kecil kawasan itu”[3].

Agak pelik tuduhan yang dihadapkan kepada mereka berempat. Kerana jika memiliki risalah berunsur sokongan atau simpati kepada parti politik itu salah, bagaimana pula jika mahasiswa memiliki akhbar Utusan Malaysia? Bukankah Utusan sarat dengan berita yang membodek Barisan Nasional? Kenapa mahasiswa tidak didakwa kerana memiliki Utusan?

Kita hairan, kenapa HEP kelihatan begitu bersungguh dalam memberkas pelajar yang berpolitik sedang banyak lagi masalah sosial yang wujud dalam kalangan mahasiswa. Jika kita buka Facebook yang dikendali oleh para pelajar, mudah sangat untuk melihat aksi mereka tonggeng arak, berpeluk, bercium, di kelab malam. Apakah pengintip HEP tak pernah lihat semua ni? Kenapa para pelajar ini tak didakwa juga? Kenapa hanya mendakwa mahasiswa yang berpolitik?

Seperti episod yang ISA7, hikayat UKM4 ini sebenarnya sama sahaja. Keduanya didakwa kerana mereka mengancam kedudukan parti pemerintah. Sekiranya UKM4 itu memiliki bahan kempen Barisan Nasional, sudah tentu kita tidak akan lihat kempen untuk mendesak UKM menggugurkan dakwaan ke atas mereka. Kesalahan mereka hanya satu. Mereka menentang Barisan Nasional. Itu sahaja sebenarnya jawapan kepada kepelikan di atas. Kerajaan tidak kisah apa anda mahu buat, asal jangan menentang Barisan Nasional.

Suara mahasiswa suara keramat. Kerana itu kerajaan terlalu takut pada mahasiswa. Bayangkan, seorang manusia yang muda, berdarah panas, dan pada masa yang sama, berpendidikan. Sudah tentu mereka bisa menggoyahkan kedudukan siapa sahaja! Maka kerana itulah suara mereka akan sedaya upaya disekat oleh regim yang zalim.

Kita tak usah berasa pelik dengan tindakan disisplin yang ditimpakan ke atas UKM4 ini. Kerana mereka adalah mangsa percaturan politik bangsat UMNO APCO Barisan Nasional. Ingat, mahu selamat, jangan lawan kerajaan!


[1] HARAPAN, 11 Mei 2001

[2] Risalah ISA 7

[3] Malaysiakini, 18 Mei 2010


*Penulis merupakan aktivis mahasiswa UIAM dari Kuliyah Undang-undang Ahmad Ibrahim (AIKOL) .

DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA

0 comments: